Hem » Webbdesign fyller 25 år. Vad är nytt?

Webbdesign fyller 25 år. Vad är nytt?

”Hemsidor” var grejen för 25 år sen. Det handlade om att designa ”sidor” på Internet. Jag kommer ihåg en gammal chef på ett mediaföretag som va helt lyrisk när han insåg att man nu inte var begränsad till tryckeriets teknik. Man kunde designa och tillverka hur många sidor som helst. Det skulle innebära att man kunde sälja många ”millimeter-annonser”… Ridå.

Design har alltid varit någon mer än att tillverka sidor. Webbdesign handlar numera om någon helt annat. På en helt annan nivå. Jag hade ett intressant samtal med Joakim Lindhardt om detta.

”Vad är webbdesign för dig?”

Varje produkt och företag har en känsla de vill förmedla. Det kan vara allt från att upplevas som billig och enkel till högteknologisk och exklusiv. Allt syftar till att träffa sin målgrupp och tilltala just dem. Och webbdesign handlar om att fånga upp det och förstärka det budskapet.

”Finns webbdesign kvar som begrepp eller har vi flyttat över fokus till ”användardesign”?”

Nu för tiden pratar vi hellre om UX (User eXperience eller användarupplevelsen på svenska) än webbdesign. Den traditionella synen på webbdesign är att det handlar om färg och form och även fast det inte alltid stämmer så är det oftast det man menar.

Webbdesign finns fortfarande kvar, men är en del i hela användarupplevelsen. Innehåll, interaktion och användbarhet är minst lika viktiga delar. Bra webbdesign kan inte rädda dåligt innehåll. Möjligtvis kan man lura användaren en kort stund genom vackra färger och bilder, men de genomskådar det där ganska snabbt och då har man bränt den bron. Men har man rätt innehåll kan bra webbdesign hjälpa till att förstärka budskapet och förmedla rätt känsla.

”Vilka trender ser du just nu?”

Ofta kommer en ny trend som en kontrarevolution på en tidigare trendrevolution. Tidigare låg fokus på skeuforism. Gränssnitt skulle efterlikna verkliga ting för att användarna skulle känna igen sig. Som en revolution på det kom flat design. Där tanken är att försöka skala bort så mycket som möjligt av allt distraherande och endast lämna kvar det väsentliga.

Nu är vi inne i ytterligare en designrevolution, om än en mycket mindre än när vi gick från skeuforism till flat design. Nu försöker man kombinera de två trenderna för att plocka godbitarna ur varje. Det är en reaktion på det enfärgade och platta formspråket som var resultatet av flat design.

Vi har fortfarande en platt design men trenden lutar åt att inkludera skuggor och gradienter för att skapa djup och dynamik i hemsidan. Men kanske den största trenden just nu är att emulera verkligheten, inte som skeuforismen gjorde utan i rörelser och animationer. I verkligheten finns det få saker som dyker upp ur tomma intet, det samma borde gälla på webben. En meny glider in, så som en meny skulle göra i verkligheten. En knapp byter färg eller trycks ned, inte på en gång, utan med en mjuk rörelse. Vi har alltså tagit skeuforismens tankar och idéer och applicerat dem på interaktion istället för det visuella.

”Vad behöver man tänka på för att lyckas med webbdesign?”

Det absolut viktigaste är att känna användarna och deras behov. Utan det kommer du ha en väldigt snygg hemsida som ingen vill använda. Men om vi ska fokusera på den visuella designen och interaktionen så skulle jag säga: lägg inte allt i toppen på första sidan. Håll en minimalistisk design och skapa den med de absolut vanligaste användarnas behov i fokus. Lägg tid på att skapa små animationer när saker dyker upp eller användaren väntar. Vi är så vana vid fungerande hemsidor så det är detaljerna som gör designen. Allt annat är hygienfaktor.

Tack Jocke ( se.linkedin.com/in/joakimlinhardt )

Jonas Jaani
Digitalisering av verksamheter. Värdeskapar, förändrar, leder och kommunicerar. Bra på effektstyrning, projektledning, informationshantering och content marketing. Hitta mig i podden Effekten och på Sogeti.
Jonas Jaani on EmailJonas Jaani on FacebookJonas Jaani on InstagramJonas Jaani on LinkedinJonas Jaani on TwitterJonas Jaani on Youtube