Vi har nog alla varit där. Du sitter i ett möte och någon slänger sig med en massa förkortningar du inte kan. Du nickar med, för du vill ju inte verka dum. Eller när du precis har landat i soffan på söndagskvällen och jobbmejlet dimper ner. Pulsen går upp och helgen känns plötsligt förstörd.
Man får lätt en känsla av att man alltid måste vara perfekt på jobbet. Alltid ha koll, alltid vara tillgänglig och aldrig göra fel. Men ärligt talat, det funkar ju inte. Det gör oss bara stressade och hindrar oss från att jobba bra ihop.
Tänk om det var helt okej att:
- Säga ”jag vet inte”
- Be om hjälp
- Ha en dålig dag
- Sätta på sig hörlurarna för att få jobba ifred
- Sucka lite när det är tufft
- Inte kolla mejlen efter arbetstid
Sluta låtsas. Det är okej att vara människa
Efter att ha läst postern från Government of digital service ovan blev jag inspirerad till att skriva en ”Handbok för oss som jobbar”. Att säga ”jag vet inte” är inte ett tecken på att du är dålig på ditt jobb. Tvärtom! Det visar att du är ärlig. Att våga göra misstag är viktigt för lärande. Det hjälper oss att komma på nya och smarta idéer.
Jobbet blir bättre (och roligare) tillsammans
Handboken tar också upp hur viktigt teamet är. Att be en kollega om hjälp är ett tecken på styrka, inte svaghet. Och jobbet behöver inte vara en tyst och allvarlig plats. Att kunna skratta, skämta och prata med varandra är superviktigt för att bygga en skön stämning och stark teamkänsla.
Sätt gränser, för din egen skull
Vi är inte robotar (än). För att orka och må bra måste vi få återhämta oss. Det är helt okej att säga ”Nej” när du har för mycket att göra. Det är ett smart sätt. Det säkerställer att du kan göra ett bra jobb med det du faktiskt har på ditt bord. Balans är inget du hittar, det är något du skapar för dig själv.
Ladda ner en gratis guide som faktiskt hjälper
Vill du också ha en schysstare arbetsplats? Du kan ladda ner hela handboken, helt gratis. Den är fullproppad med enkla, smarta tips för både dig och din chef.
Du får också med den populära postern ”It’s Ok To…” att sätta upp på kontoret. Det bästa av allt? Boken går även att ladda ner i ett redigerbart format, så ni kan anpassa den precis som ni vill ha den på ert jobb.
Klicka här för att ladda ner bok och poster direkt:
Det handlar om att börja med små steg. Varje gång du ber om hjälp är du med och bygger en bättre arbetsplats. Eller när du låter en kollega jobba ifred med sina lurar, bidrar du också till en mänskligare arbetsplats.