Digitala möten är det nya normala. Genom verktyg som Slack, FaceTime, Skype och Teams kommer vi att spendera mer tid i möten och grupparbeten. Men vad är ett bra verktyg och vilka funktioner ska man satsa på?
Min erfarenhet baseras på Microsoft Office 365, omfattande projekt och grupparbeten. Summerar jag min uppfattning om val av verktyg så kan man konstatera att det inte spelar någon roll vilket verktyg du väljer. Det viktiga är att alla andra som du kommunicerar med har samma verktyg.
I och med att många verksamheter väljer Office 365 så uppstår frågan Skype eller Teams? Båda verktygen påminner om varandra och det kan i bland vara svårt att förstå vilket verktyg som man ska välja.
Skype (for business som ingår i Office 365) är det verktyget som de flesta använder. Utvecklingen har stannat av och Microsoft förbättra verktyget men man skapar inte några nya funktioner.
Teams är framtidsverktyget. Man lägger här till nya funktioner och integrerar dessa med övriga delar i Office 365. Allt från outlook integration, spara mötesanteckningar direkt i Teams samt små funktioner som att du kan skapa en blurbakgrund vid videosamtal gör att Teams är ett verktyg med “extra allt”.
Genom ett effektivt grupparbete och bra hantering runt de digitala verktygen så framtidssäkrar du valet av ett stabilt kommunikationsverktyg. Det handlar inte om funktionerna utan mer om ett gemensamt val inom och utanför verksamheten.
Pratar mer erfarenheter om ämnet i poddavsnittet: