från podcasten Jaani – digital kunskap
När nu flera organisationer jobbar mer digital så är min uppfattning att man går igenom flera faser. Detta är min spaning på ”vilka faser” som har hänt och händer när det gäller digitaliseringen med människan i centrum:
1) Digitala möten. Vilket verktyg, vilken teknik, var ska jag klicka?
2) Digitala samarbeten/workshop. Vi måste dela, vi jobbar tillsammans, vem har filen xyz?, Kan något hitta ett post-it/whiteboard-program som vi kan använda?
3) Digitala projekt. Hade vi inte en projektmodell?, vad sa vi att vi skulle göra för aktiviteter från vårt möte?
4) Digitala process. Hur ska vi jobba. Vilka projekt behöver vi genomföra kopplade till de nya processerna.
Detta blir en blandning av digitalisering och digital arbetsplats. Allt blandas och jag skulle gärna vilja dela med mig av en bild på ett hus där digital arbetsplats (modern arbetsplats) kan beskrivas som ett hus som man bygger upp. Starta med taket och pelarna. Då har vi börjat och då står huset upp utan att falla. Sen kan vi lägga till alla verktyg Zoom, Teams, Slack, Sharepoint, gsuite… i rummen i huset… men först måste vi prata om:
1)Strategi (taket). var ska vi? vad ska vi bli bättre på. var har vi ont idag?
2)Governance (pelare 1). förvaltning organisation och IT.
3)Adaption (pelare 2) . Förändringsledning. Användning.
Känns ”huset” relevant för dig?
https://www.linkedin.com/in/jonasjaani/
Dela gärna detta värde till någon som behöver det.
Följ mig för mer om digital arbetsplats, digitalisering och förbättringsledning.